Textové pole: UČITELÉ

MOTTO: „ KDYŽ JE ŽÁK PŘIPRAVEN, UČITEL SE NAJDE“

Pro toto motto mám svoje vysvětlení:-) Ta připravenost žáka spočívá hlavně v tom, že má vůli se učit, že se snaží být trpělivý (i sám k sobě) a hledá způsoby jak se v dané oblasti zdokonalit (tj. jinak řečeno „ má snahu si zlepšovat svoje dovednosti - kungfu). Jednoduše řečeno:“Myslí to s taiči upřímně.“

Podle mého názoru to není o tom, že jen učitel, jak by se lidově řeklo „z masa a kostí“ může být ten jediný zdroj zdokonalování žáka, i když je to zdroj určitě nejefektivnější a také nejsprávnější. To motto nahoře by mělo být doplněno o poznámku, že to funguje jen když učitel je dobrý. 
Můžeme se potkávat s různými učiteli, ale ne každý z nich je povolán nás věci naučit, aby nás to posunulo na naší Cestě dopředu.
Dle mého chápání není učitel ten, který veden žáka stále za ruku na jeho Cestě, ale ten, který mu tu Cestu ukazuje a dává pozor, aby, i když žák z té svojí Cesty se dostane „přes příkop do pole nebo louky“, aby tam dlouho nezůstával:-)
S tím bezprostředně také souvisí to, že není rozumné, aby se vytvářel vztah určité nepřiměřené závislosti žáka na učiteli. Vztah žáka a učitele je spíše chápán jako vztah syna a otce (to vím od He Jinghana, když nám vyprávěl o vztahu s jeho učitelem:-) . Když syn s otcem nemá možnost pobývat, pak čerpá z toho, co mu otec předal při jejich setkáních a co ho naučil:-)

Také jiné způsoby praktikování a studia taiči jsou dobré. Patří sem například studium knih. Mám zkušenost, že, bohužel, ne všechny dobré knihy o taiči jsou již přeloženy z angličtiny do češtiny.

Dalším způsobem vzdělávání je studium videonahrávek. To mohu opravdu vřele doporučit. Já např. jsem se podle videonahrávky naučil  Krátkou formu (sestavu) stylu Jang (jinak řečeno - sestavu 37 forem od mistra Čeng Man-čchinga). Samozřejmě by to nešlo bez předchozí několikaleté zkušenosti s taiči, díky které jsem řadu z těch 37 forem už znal z jiných sestav. 
Ona totiž daná a určitá sestava taiči není nic, co by měl  člověk pokládat za něco magického, mystického, tajemného a jedinečného (např. jak je někdy uváděno, že ta a ta sestava byla vymyšlena speciálně pro člověka na Západě). Sestava je jen nástroj pro procvičování a zdokonalování se v principech taiči. Také se mi líbí její přirovnání ke knize, do které jsou, jako její jednotlivé kapitoly, zapsány a určitým způsobem poskládány jednotlivé formy taiči (např. forma „Prohrábnutí hřívy divokého koně“). 
Původně se praktikovaly jen jednotlivé formy. Pak se osvědčilo je spojit do sestavy a tím se dosáhlo toho, že se podařilo jednotlivé formy uchovat, aby se na ně nezapomnělo a předávat je dál. Praktikování jednotlivých forem funguje z hlediska principů taiči stejně holisticky (celkově) jako praktikování celé sestavy. Dokonce právě na začátku praxe je to, podle mého názoru, výhodné, protože se naučím jednu formu a už na té si můžu úspěšně procvičovat základní principy taiči, které jsou pro všechny jednotlivé formy, sestavy taiči (i různé styly taiči) stejné. 
Ty principy taiči jsou v podstatě jednoduché, ale nějaký čas je obtížné je „uchopit“, abychom jim porozuměli a dokázali jsme je do svojí praxe cvičení uplatnit a také je dokázali použít v běžném životě pro trénink taiči i pro běžné lidské činnosti.
Já mohu sice si určitou sestavu oblíbit, protože je mi  sympatičtější, ale na sestavě je právě to podstatné, zda ji dokáži praktikovat nejen jako choreografii vnějších pohybů, ale hlavně v souladu s principy taiči (tj. i tzv. vnitřně). 
Proto také naučení se choreografie pohybů (to jak to navenek vypadá ) je prakticky jen ten prostý základ, na kterém teprve pak buduji svoje taiči dovednosti (kungfu). Pokud budu u těchto vnějších pohybů zůstávat, tak vlastně si cvičím, řekněme „gymnastickým“ způsobem, docela příjemné a jemné cvičení, ale taiči to ve své podstatě ještě moc není.
Na sestavě a jejích jednotlivých formách je pořád co zdokonalovat a člověk si musí sám říci, čemu dá prioritu. Zda se rozhodnout pro jednu sestavu, na které bude další léta pracovat, zdokonalovat se a poznávat principy taiči a nebo se bude, relativně brzy, zabývat naučením se další sestavy (sestav). Oba případy jsou celkem běžné a tak se není třeba tím zase tak trápit, zda se rozhodnu pro to a nebo to druhé. Doporučení je jedna věc a rozhodnutí každého je věc druhá. Opravdu to záleží jen a jen na daném jedinci, protože svojí situaci a zaměření zná jen on sám. 

Já doporučuji se dlouhodoběji zabývat jednou sestavou. Na tom jsem také založil svojí výuku taiči. Navzdory tomu, že učení dalších sestav pro zájemce o taiči může být zajímavější a pro učitele je to určitě snadnější. 

Toto  moje pojetí je však, podle mě, bližší té moudrosti tradičního tréninku, kdy nikam nepospíchám a více se zaměřuji na zdokonalování se v jednotlivých formách a porozumění principům taiči. 
O sestavách taiči pojednává také můj článek s názvem SESTAVY TAIČI A JEJICH VÝZNAM. 

Jako součást studia taiči jsem se setkal i s tím, že se používá pozorování fotografií mistrů, ať už je to ze cvičení jejich forem anebo jen tak, když stojí a nebo sedí. Dobrým příkladem je mistr Sun Lutang, který dokázal i při sezení udržet správné uspořádání a strukturu těla.

Za dosud prožitá léta s taiči jsem se setkal s řadou učitelů. Nebudu je zde uvádět všechny, ale soustředím se jen na ty první a ty současné.

Mými prvními učiteli taiči byli Jana a Vladimír Zemanovi. 
Jim jsem moc vděčný za to, že mě na tu mojí Cestu postavili a ukázali směr:-) Sestavu 24 forem se naučili od Jan Turnebera, který se velice zasloužil o propagaci této sestavy u nás a se kterým jsem měl také možnost zpočátku nějaký čas cvičit a zdokonalovat se v sestavě 24 forem. Za to mu moc děkuji:-)

Z mých pozdějších učitelů bych chtěl jmenovat ty, kteří mají rozhodující zásluhu na zdokonalování mých dovedností (kungfu) v taiči a porozumění principům tohoto výborného  cvičení a umění.

Miroslav Bakoš
Žák mistra He Jinghana, který vystudoval bojové umění na universitě v Taipei na Taiwanu. Přijel do Plzně na několik seminářů v roce 2005. Učil nás nejen taiči, ale hlavně nás seznámil s bagua - čínským uměním, které může vytvořit dobré základy pro cvičení taiči. Naučil mě si uvědomit důležitost cvičení tzv. taiči čikung ( vezme se forma nebo i více forem ze sestavy taiči a cvičí se opakovaně, jako když se cvičí nějaké čikungové cvičení - např. 8 kusů brokátu). 
Miro u mě také položil základ pochopení souvislostí mezi taiči a bagua, na které jsem pak navázal při cvičení s He Jinghanem. Se svým učitelem He Jinghanem nás seznámil v létě 2006, kdy jej pozval na první seminář do Prahy, který byl o taiči. Od této doby s mistrem He Jinghanem cvičím a je to můj hlavní učitel taiči a bagua.
 
Mistr He Jinghan
Bydlí na Taiwanu a je hlavně mistrem bagua. 
Ale dokáže svoje porozumění  a mistrovství uplatnit a nám vysvětlit i v taiči (a to je pro mě tím největším přínosem).
První seminář (byl to seminář jen taiči) jsem s ním absolvoval v létě 2006. Od té doby sem přijížděl 1 až 2 krát do roka a já jsem se zúčastňoval pravidelně jeho víkendových seminářů v Praze, kde jsme praktikovali základy bagua s tím, že on dokáže nám při tom také sdělit i souvislosti s taiči.
Naposledy jsme se viděli v polovině roku 2019.

Příklad jeho cvičení taiči lze např. shlédnout zde:

http://www.youtube.com/watch?v=RdJpTJyyKyg

nebo totéž ve výukové verzi zde:

http://www.youtube.com/watch?v=dJ4TMk0sXOY&feature=related

Mistr Tu-Ky Lam

Bydlí na Novém Zélandu a je mistrem taiči. Může se to možná zdát divné v souvislosti se mnou, ale praktikuje styl Čchen v linii mistra Čchen Fa-ke.
Znám se s ním od začátku roku 2009, ale v životě jsem se s ním „naživo“ nesetkal. Mám jeho knihu „Demystifying Tai-chi Chuan“ a i jeho důvěru. Na svém blogu www.taicivplzni.blogspot.com jsem přeložil jeden z jeho článků, které má na svém webu.
Také jsme si nějaký čas dopisovali buď soukromě a nebo při diskusích společně s ostatními zájemci o taiči v rámci jednoho diskusního fóra na Yahoo (dělal na něm hlavního konzultanta). Řada těch diskusních příspěvků byla, z pohledu principů, ale i jinak, velice prospěšná.
Jeho webová stránka: http://www.oocities.org/tukylam/



Textové pole: diagram taijiTextové pole:  MOTTO:   „TAIČI JE DOBRÉ“

souboj ptáka a hadaTextové pole:  ÚVOD  A  AKTUALITY    CVIČENÍ    SETKÁNÍ    TEXTY  A ČLÁNKY    UČITELÉ    O SOBĚ    KONTAKT   ČASTÉ OTÁZKY     ODKAZY    
Textové pole: PRAVIDELNÉ KURZY
Semináře/setkání

ČLÁNKY:
Co je taiči (tai či,tai chi, taiji,tai-chi, tchaj-ťi, taiči čuan, tchaj-ťi čchüan, tai ji quan, taichi chuan)

Sestava 24 forem

Sestavy taiči a jejich význam

Pojednání o čchi

Co je čchi-kung a jeho vztah k taiči 

Pojednání o jin-jang

Taiči a jeho vliv na zdraví

Uspořádání těla a postoje

10 důležitých bodů - principů  

Historie a kořeny 

Následuj svého oponenta

Vnější a vnitřní

Moje setkání s mistrem Vincentem Chu

Úsilí o přeměnu kultivuje hodnotu (He Jinghan)

Pojetí (chápání,koncept) qi, jing, li, gong-li (Tu-Ky Lam )