Textové pole: SESTAVY TAIČI A JEJICH VÝZNAM

Jan Janout

Sestavě v taiči (a nejen v něm, ale i v jiných bojových umění) se také často říká forma. 

Každá sestava se skládá z určitého počtu cviků a těmto jednotlivým cvikům se říká také formy. 
Je nutné pak z kontextu sledovat o čem se v souvislosti s výrazem forma hovoří. 

Když lidé říkají, že cvičí tchaj-ťi čchüan, obvykle tím myslí skutečnost, že vědí, jak se provádí jedna nebo více sestav tchaj-ťi. 

Cvičení sestav je však pouze jednou z jeho součástí, nikoli tchaj-ťi čchüan celým. Vnitřní síla (pojem,který lze zjednodušit na vysvětlení, že se jedná o sílu, na které se podílí celé tělo včetně mysli a ne např. jen paže samotné) je cvičena jako součást sestavy samotné - prostřednictvím koordinace dechu a vizualizace s fyzickým pohybem v jednotlivých pozicích a formách sestavy taiči.
 
Dokud se však důkladně neobeznámí cvičenec s jednotlivými pozicemi sestavy, je pro rychlejší postup v učení lepší, když prozatím zapomene na řízení dechu a vizualizaci a soustředí se na vnější provádění fyzických forem a dech nechá volně plynout a dýchá tedy přirozeně.
 
V taiči je také používán způsob dýchání, kterému se říká obrácené nebo také taoistické. Člověk běžně dýchá tím způsobem, když používá pro dech správně oblast bříška a podbříšku tak, že při nádechu se tato oblast nafukuje a rozpíná celá a při výdechu celá splaskává. Tomuto způsobu dýchání se proto také říká normální nebo také buddhistické (tento způsob se také trénuje v józe).  
Obrácené dýchání znamená, že při nádechu se spodní část břicha (podbřišek, ale také umístění důležitého centra životní energie čchi – tantchien) splaskává – znázorňuje to také ukládání čchi a klesání dechu (což je také jeden projev čchi), ale horní část břicha (nad pupíkem) - důležité pro správnou práci bránice při dýchání -  a hrudník se rozpíná. Při výdechu dělá spodní část bříška pohyb ven do rozpínání, které znamená rozpínání energie čchi do těla a tím i na podporu vydání síly směrem ven.  
Ač se to na první pohled nezdá i toto obrácené dýchání má za základ přirozenost lidskou. Vydání síly s výdechem (jde to lépe než když např. chceme něco odstrčit a uděláme to s nádechem), kýchnutí nebo zakašlání děláme přirozeně s výdechem a přitom bříško má tendeci se nafukovat a rozpínat.  Z toho také vychází princip spojení pohybu s dechem při cvičení taiči. 
Pohyby paží a nohou směřují od sebe a nebo od osy těla (z centra nebo také svislé osy těla) směrem ven – výdech (nebo se také používá výraz otvírání). Pohyby paží směrem k sobě a také směrem k centru těla (svislé ose) – nádech (nebo také se to nazývá zavírání). 
Z vlastní zkušenosti vím, že není dobré se příliš na toto řízení dechu zpočátku zaměřovat, protože je potřebné se nejdříve naučit dobře ty vlastní pohyby taiči, aby byly plynulé a přirozené. 
Tento způsob dýchání se používá i při statických postojích (Zhan Zhuang).
Postupem praxe si tělo jako by samo „řekne“ o tento způsob „obráceného“ dechu při cvičení sestavy a on se tam v tom pohybu objeví (moje zkušenost).
Já preferuji, aby člověk dýchal při cvičení taiči bez ovlivňování dechu. 

Přestože každý styl má i několik sestav, které se liší od ostatních stylů, platí jedno základní  pravidlo – sestavy jsou sice různé na pohled a i se mohou lišit pořadím a skladbou cviků, ale principy (zjednodušeně řečeno způsob cvičení sestav) jsou stejné. 

Proto platí, že nezáleží ani tak na tom jakou sestavu cvičíte, ale jak ji cvičíte (zda je to podle principů taiči). 

Také lze říci, že sestava je jako kniha se zápisem forem a jejich přechodů. Sloužila právě také dříve k tomu, aby byly jednotlivé formy někde nějakým způsobem zaznamenány (i třeba pro negramotné lidi). 
Sestava také slouží k procvičování jednotlivých forem (cviků) – některé se v jedné sestavě opakují několikrát. 

Nejčastěji se sestavy od sebe odlišují pomocí počítání jednotlivých forem (pozic, cviků), které obsahují. 

Mezi ty krátké sestavy patří např. 13 forem stylu Čchen nebo ta na světě nejrozšířenější – sestava Jang 24 forem (někdy také nazývaná „Zjednodušený tchaj-ťi čchüan“). 
Krátkou sestavou je také sestava 37 forem od mistra Čeng Mančchinga (tzv. Krátká forma stylu Jang). 

Mezi ty dlouhé sestavy patří tzv. Dlouhá forma stylu Jang (uvádí se počet forem 85,88,108,124  – podle toho, jak kdo počítá formy a jejich opakování v sestavě - např. mistr Čeng Mančching počítá ve své „37“ každou formu jen jednou ). 
Ve stylu Jang je ale známa i rychlá sestava o 200 formách, která se zacvičí za 3 minuty. 
Ve stylu Čchen  je sestava stará – 108 forem a nová - 72 forem. 

Také se v sestavách taiči soutěží (viz. u nás např. herečky Zora Jandová nebo Ljuba Krbová) a zde je používána také sestava 42 forem, která má přívlastek Kombinovaná, protože je v ní použito forem (cviků) z různých stylů taiči.  

V první fázi cvičení je hlavním úkolem zvládnout vnější pohyby, které sestava obsahuje a umět je na sebe navázat. V této fázi se zdůrazňují jen ty principy, které bezprostředně souvisí hlavně se správným prováděním pohybu ( kruhový tvar pohybu a jeho základní koordinace, správné tvary jednotlivých forem i přechodů mezi nimi, správné základní postoje).  

Později (cca po roce pravidelného cvičení) je snahou uplatňovat další principy, ke kterým patří např. plynulost a nepřetržitost pohybu, práce na prohlubování relaxace, koordinace pohybu už celého těla a hledání správné tvorby pohybu celého těla (jedno z pravidel hovoří o tom, že když chci pohnout pažemi, tak s nimi nepohybuji jejich vlastní silou, ale hledám zdroj jejich pohybu dál v těle – tj. zatlačím nohama do podložky a vznikne tak síla, která uvede celé tělo a tedy i paže do pohybu – tento způsob je vlastně návratem k přirozenosti – tímto způsobem se také pohybují děti). Podrobněji jsou tyto principy uvedeny v článcích PRINCIPY PRAKTIKOVÁNÍ TAIČI – 10 DŮLEŽITÝCH BODŮ MISTRA JANG ČENGFU a PRINCIPY PRAKTIKOVÁNÍ TAIČI – USPOŘÁDÁNÍ TĚLA  A POSTOJE
 
Pomalý pohyb slouží k tomu, aby pohybující se tělo mohlo být sledováno naší myslí, které právě tato pomalost umožní bez stresu pohyb těla řídit (vytvářet pro pohyb tzv.záměr, který jde kousek před pohybem a podobá se vizualizaci – představě pohybu a jeho směru) a také pohyb sledovat, jak je prováděn. 
Jedná se tedy z pohledu kontroly o tzv. řízený pohyb (viz podobnost s jógou). Tento způsob práce mysli je na pohyb v taiči uplatňován stále a pokaždé ( i když už jej dělám třeba po tisící a zvládl bych ho už udělat rutinně a bez účasti mysli). 
Tento způsob práce mysli je jejím výborným  a uvolněným tréninkem a na základě pravidla – mysl vede čchi – také výborným tréninkem čchi.

Mezi další způsoby provádění určité sestavy patří rozdělení z hlediska velikosti pohybů (Velký rám, Střední rám, Malý rám – lze chápat -  do jak velkého rámu by se dal daný pohyb zarámovat). 

Velké pohyby jsou určeny hlavně pro začátečníky, protože jsou zřejmé a názorné a proto se je lépe učí a lépe se kontrolují učitelem i samotnými cvičenci). 

Velké pohyby nejsou moc použitelné pro boj – zde se používají střední a malé pohyby. 

Po zvládnutí pomalého cvičení sestavy se přistoupí k jejímu rychlému cvičení, které je použitelné pro bojové použití.
O chápání úlohy sestavy je také další info na stránce UČITELÉ .

Sestavy taiči tzv. holých rukou (tj. sestavy beze zbraně)  zdroj Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tai_Chi_Chuan_forms

Je dobré si uvědomit, jak může být matoucí, když se sestava taiči pojmenuje jen např. „24 forem“ a z kontextu pak třeba není patrné, že se nejedná o tzv. Zjednodušený taijiquan tj. sestava ve stylu Jang, ale jde o sestavu třeba ve stylu Čchen. Doporučuji si na to dávat pozor a zajímat se o podrobnosti o původu té sestavy.
Omlouvám se, že seznam nechávám v angličtině. 
Do češtiny jsem jen doplnil sestavy, které jsem pokládal za nutné doplnit v souvislosti s tím, že se s nimi můžete setkat právě také u nás v Plzni. Jsou vyznačeny tučně a také tučně je vyznačena sestava, kterou cvičíme - sestava Jang 24 forem ( „Zjednodušený taijiquan“)
Ten seznam nemusí být zdaleka kompletní. Hlavně mi šlo o to ukázat to shodné číslování forem pro různé sestavy různých stylů, které může být pak dost matoucí v posuzování o jakou sestavu se vlastně jedná! 

4 - Chen 4 Step is a subset of Chen Old Frame One (Grandmaster Zhu Tian Cai)
8 - Yang Standardized
8 - Chen Standardized
9 - Chen Old Frame (Master Liu Yong)
10 - Yang
12 - Yang
13 - Chen (aka Five Element Chen) subset of either Old Frame One or Small Frame (Grandmaster Zhu Tian Cai)
13 - Dong Yue (East Mountain) Combined
13 - Wudang (Zhang SanFeng - Wudang Nei Jia Quan) - Shi San Shi
13 - Yang Family 13-Form
13 - Chu style Yang form Long 108 and Short 37 movements
16 - Yang Standardized
16 - Chen Standardized
16 - Actually Chen 4 Step (see above) popularly repeated in four directions of the compass (Grandmaster Zhu Tian Cai)
16 - Yang Family 16-Form
18 - Chen (Grandmaster Chen Zheng Lei)
18 - Wudang (Zhang SanFeng - simplified new form)
19 - Chen (Grandmaster Chen Xiao Wang)
20 - 5 Section Taijiquan (Yang Simplified)
20 - 5 Section Chen Taijiquan (Chen Simplified)
20 - Simplified form of Chen Xiaojia (Small frame of Chen T'ai Chi Ch'uan)
24 - Yang ('Simplified', 'Beijing', 'New Style') Standardized
24 - Chen Shi (Chen style) Xinyi Hunyuan Taijiquan (24 Form by Grandmaster Feng Zhiqiang)
24 - Zhao Bao
24 - Jingquanshitaijiquan (24 Forms - T'ien Ti Tao/Tiandidao)
24 - styl Čchen (autorem je Qin Mintang)¨
24 - styl Čchen, škola dřímajícího tygra, Boris Tichanovský
28 - Wudang Taiji
28 - sestava kombinovaná z různých stylů taiči (můj názor - styl Jang, Sun, Wu), kterou v ČR začal rozšiřovat Mário Topolšek
32 - Combined Form
32 - Chen Standardized "Fist" (New Frame)
34 - Wudang short
35 - Sun Standardized Short
36 - Chen Standardized (New Frame/Chen Fake)
36 - Fu style short form tai chi ch'uan
36 - Wu Short Form
37 - Wu (Wang Pei-sheng) Short
37 - Yang (Zheng, Cheng Man-ch'ing) Short
37 - Taiji 37 (Dr. Shen Hongxun) Short
38 - Chen (Grandmaster Chen Xiao Wang)
39 - Chen (Old frame 39)
39 - Chen (New frame 39)
40 - Yang competition
40 - Sun Family Modern Short Form
40 - Jingquanshitaijiquan (40 Steps or 24 Forms - T'ien Ti Tao/Tiandidao)
42 - Chen (Old form cannon fist)
42 - Combined Style Competition Form
42 - Sun Traditional Short
43 - Yang (Jiang Yu Kun)
43 - Zhao Bao
46 - Yang Competition
46 - Wu competition
48 - Old Combined Style Competition Form[1]
48 - Chen Shi (Chen style) Xinyi Hunyuan Taijiquan (48 Form by Grandmaster Feng Zhiqiang)
49 - Yang Family Demonstration and Competition Form ("Short" Form)
49 - Wu (Hao) short form
50 - Lee-style short form
53 - Fu style advanced tai chi
54 - Wu Jianquan family (Wu Daxin) competition form
56 - Chen Competition
56 - Zhao Bao
64 - Yang (Kuang Ping style)
66 - Combined Standardized (Lost, original content unknown)
67 - Movements Combined Tai-Chi Chuan form
67 - Fu style tai chi lightning palm
67 - Hwa Yu T'ai Chi Long Form
72 - Chen (New Form Cannon Fist)
72 - Huang Sheng Shyan Form
73 - Sun Competition
74 - Chen (Old Frame, First Routine, Lao Jia Yi Lu)
81 - Wu (Hao) Old Form
81 - Chen Style, First Routine (Chen Fake - Hong Junsheng)
83 - Beijing Northern Wu Style Taijiquan
83 - Chen New Form (Chen Village)
88 - Yang Standardized (which appears to differ slightly from traditional forms of similar length)
95 - Shanghai Jianchuan T'ai Chi Association Wu Style Tai Chi Fast Form
96 - Wu (Hao) long form
97/98 - Sun Traditional Long
103 - Yang long form (The moves can also add up to 85, 88, 108 or 150 depending on how they are counted.)
105 - Fu style Tai Chi Ch'uan
108 - Taoist Tai Chi form
108 - Chen
108 - Wu Jianquan long form
119 - Wudang long
120 - Tchoung_Ta-chen - Annotated Form
127 - Yangjia Michuan Taiji Quan - Yang Family Hidden Tradition
140 - Lee-style form
180 - Wu Long Form
229 - Tchoung_Ta-chen - Long Form

	
Textové pole: souboj ptáka a hadaTextové pole:  MOTTO:   „TAIČI JE DOBRÉ“

diagram taijiTextové pole:   ÚVOD  A  AKTUALITY    CVIČENÍ    SETKÁNÍ    TEXTY  A ČLÁNKY    UČITELÉ    O SOBĚ    KONTAKT   ČASTÉ OTÁZKY     ODKAZY